Mr. Smith Goes to Washington. 1939

Mr. Smith Goes to Washington (traduïda a l'Estat Espanyol com a Caballero sin espada) és una pel·lícula essencial en la filmografia de Frank Capra i té tots els elements que caracteritzen bona part de la seva obra: ens parla d'idealisme, d'optimisme, de la recerca de la felicitat, del somni americà i del seu particular patriotisme.
Sobre aquest darrer aspecte, podem recordar la seva frase: “No tinc ni idea del que ens espera en els propers 40 anys, però sé el que tractaré d'aportar: pel·lícules sobre Amèrica i sobre el poble americà, la meva manera de donar gràcies a Amèrica”. No podem oblidar que Frank Capra (Francesco Rosario Capra) va néixer al petit poble de Bisacquino, a la illa de Sicília i va arribar als EUA l'any 1903, quan acabava de complir el 6 anys. Ell i tota la seva família van viure la seva pròpia versió del somni americà.
A Mr. Smith Goes to Washington, Capra s'aproxima per primer com a la maquinària política i a les seves corruptes estructures. La pel·lícula està centrada en un home bo i honrat que confia en la gent i que viu de manera plàcida fins que la seva senzilla manera de viure topa amb els interessos creats dels poders fàctics, que decideixen destruir-lo despietadament... però no es pot menysprear el poder d'un home íntegre que vol defensar la justícia fins a les seves darreres conseqüències, ni tampoc el poder de la gent, que essencialment sempre s'acaba posant al costat de la veritat. Plegats, fan que triomfi la veritat i la honestedat.
En una escena de la pel·lícula, els titulars d'un diari clamen amb contundència: “Smith demana més sentit comú i menys intervenció governamental”. És impossible veure aquesta imatge sense recordar unes pancartes exhibides per uns joves a l'acampada que aquests dies està tenint lloc a la Plaça Catalunya: “No estem contra el sistema. El sistema està contra nosaltres”. De vegades és sorprenent de veure com una obra de 1939 pot presentar tants punts en comú amb l'actualitat.
Una recomanació: surt al carrer a la propera ocasió que una plataforma cívica i una associació ciutadana et convoqui -molt possiblement per Twitter o SMS- i amb la qual comparteixis postulats, pressiona als polítics perquè facin correctament la seva feina i després, quan tornis, tranquil·lament amb la feina feta, gaudeix d'aquesta joia de Frank Capra. Un petit gran plaer!

Altres vídeos
IMDB, tota la informació de la pel·lícula
Âlbum de fotos de Mr. Smith Goes to Washington
Descàrregues des de Vagos (pel·lícula en castellà)

Articles recents de blog
- 27 de maig de 2012: Marató per la probresa
- La dimesió desconeguda
- Battlestar Galactica, a la recerca d'una llegenda: La Terra
- True romance
- Especial Sant Jordi 2012
- Sílvia Pérez Cruz, una veu plena de sensacions
- #peatgesNoGràcies una resposta ciutadana!
- Llegendes artúriques
- Grans sèries de la història
- Alias



